Valparaíso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Luc Vancoillie - WaarBenJij.nu Valparaíso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Luc Vancoillie - WaarBenJij.nu

Valparaíso

Door: Luc en Rita

Blijf op de hoogte en volg Luc

07 Maart 2011 | Chili, Valparaíso

Gisteren zondag, letterlijk even een rustdagje gehouden...waren er een beetje aan toe na onze rondrit door Chiki, Bolivië en Argentinië...
´s Morgens even de stad in en genoten van de laatste zomerdagen hier. ´s Middag gaan zonnen op het dakterras met zwembad waar het dankzij een briesje uit te houden was. Er is maar een negatieve ervaring hier, als men gaat eten op restaurant is men op de meeste plaatsen vriendelijk tot de rekening wordt gevraagd. Er staat dan plots een voorgestelde fooi op van 10% op van het totale bedrag en dit vrijblijvend, als je dan maar een deel van de fooi betaald verandert de houding van de garcon van vriendelijk tot vrij onbeleefd en zegt men zelfs geen goeieavond meer, hebben dit nu al een paar keer meegemaakt in Santiago, in andere steden hebben we dit niet ondervonden, is steeds een beetje een domper op een gezellige en lekker etentje, we leren er mee omgaan en trekeçken het ons niet meer aan en geven met plezier fooi aan hen die het niet vragen als hen die het meerdere keren opdringerig vragen...
Vandaag stond het rondtrekken weer op het schema, om 07.30u vertrokken richting metro tot aan de busterminal van Pullman bus waar we een retour boekten richting Valparaiso aan de kust. Na een rit van een kleine twee uur stonden we weer aan de Stille Oceaan...Alleen was het bewolkt. Valparaíso is zowat het Napels van Chili, vele heuvels die bereikt kunnen worden met oude steile kabelliften, het stadsbeeld wordt tevens bepaald door vele oude trolleybussen die nog steeds rondrijden hier. Is een stad met een rijke geschiedenis en ondertussen uitgeroepen tot Unesco werelderfgoed. De huizen kijken als dominostenen op elkaar gestapeld en hebben alle kleurrijke gevels in een andere kleur. Valparaiso is ook een belangrijke haven hier in Chili en heeft tevens een marinebasis. Het is ook de stad van Pablo Neruda: De wijk Bellavista is een beetje het Montmartre van Valparaíso, vele jonge Chileens kunstenaars hebben de gevels van een twintigtal huizen beschilderd en er zijn straten bij waarvan de trappen allemaal beschilderd zijn, heel kleurrijk en mooi ! De straat naar beneden gaat via de calle Ferrari....
Nog even de heuvel Artilleria op om nog een panoramische foto te nemen van de stad en tevens van het bekendste huis van Valparaiso, de klim was de moeite waard. We moesten wel klimmen gezien de kabellift gans de week in de onderhoud was...Even een dagschotel in een klein lokaal familierestaurant voor 4 euro per persoon lekkere vis gegeten en nadien de klim verder gezet.
Nadien met een microbus richting Vina del Mar, volgens onze reisgids het Scheveningen van Chili, en bij aankomst daar moeten we deze wat gelijk geven, een prachtige badstad waar je je in de betere badsteden van Europa waant met veel luxe hotels en mooie appartementen en grote stranden...Even een koffietje genuttigd in een cafe met uitzicht op zee waar onze koffie bijna evenveel kostte als onze lunch...Stilaan breekt de zon door rond 15.0 u en we gaan even luirikken op het strand kijkend naar de marineschepen die op en af varen.
Het bevalt ons hier prima...Tegen 18.30u terug richting van onze bus die ons om 19.00 terug richting Santiago brengt. Het is al over 21.00 uur dat we terug op onze hotelkamer zijn, moe maar voldaan trekken we nog even een flesje Chileense Champaign open...
Morgen staat El Cajon del Maipo op het menu, een dal in de Andes dat een aanrader is volgens alle reisgidsen die we bijhebben, opnieuw een dagje trekken maar we willen nu eenmaal zoveel mogelijk zien voor de dagen die we hier nog zijn...
CU all soon XXXX

• 08 Maart 2011 - 09:12

Magali:

prachtig denk ik ....geniet nog maar
    met volle teugen...
    grtjes x

• 08 Maart 2011 - 11:21

Annemie:

Wat gaat de tijd toch snel, hé! Het lijkt of jullie nog maar pas vertrokken zijn en de terugreis komt al dichterbij... Maar ik denk dat julie nog lang op al die mooie herinneringen zullen kunnen teren. En de verhalen die jullie telkens weer zullen moeten vertellen! Je kan misschien ook een dagboek samenstellen... Daaaaag!

• 08 Maart 2011 - 13:49

Annemieke:

in België heb je een Vancoilliedreef maar alle wegen van ... leiden wonderlijk naar zuid-amerika. Leve de lokale familierestaurants die toeristen niet pluimen maar een eerlijke prijs hanteren.de dagen zijn wel gevlogen maar toch denk ik dat maxim en lotje stilaan uitkijken om jullie eens terug te knuffelen . dankzij jullie levendige verhalen werden 3 weken een boeiende dagtaak want ik ga telkens met veel plezier gaan lonken of er nieuws is :-).we gaan heel wat moeten "nazomeren ";-)

• 09 Maart 2011 - 18:59

Juf Hilde:

Wat heb ik genoten van jullie reisverslag !
    Het werd een prachtige belevenis die we hier thuis mee konden beleven.
    Ik wens jullie een behouden thuiskomst en nog veel om na te genieten.